CHARACTERISTIC TRANSFORMATIONS IN THE DIRECTION OF EDUCATION AND EDUCATION OF CHILDREN OF THE PODIL GOVERNANCE AT THE END XVIII – IN THE FIRST HALF OF THE XIX CENTURY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37406/2521-6449/2023-1-10

Keywords:

knowledge, educational institutions, family, educational and household, Podillia

Abstract

The Ukrainian people until the middle of the 19th century. experienced bourgeois-democratic movements associated with the development of science and technology. First of all, society raised the issue of raising education and public schooling. Divided into parts, Ukraine could not provide its people with an adequate level of education. The people were doomed to the minimum level of knowledge that helped the authorities to unimpededly appropriate their work and suppress their ability to resist. Fearing the spread of liberating ideas, tsarism inhibited the education of the people in every possible way. In 1804, a decree was issued prohibiting the study of the Ukrainian language. Therefore, national schools in Ukraine were categorically prohibited. Everything local, Ukrainian, was brutally persecuted: language, songs, folk epos. This article attempts to analyze the educational level of the population of the Podilsk province from the time it joined the Russian Empire until the middle of the 19th century.

References

Боднар А. М Шкільництво Подільської губернії в інкорпораційній політиці самодержавства наприкінці XVIII- в першій половині XIX ст. Вісник Кам'янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Історичні науки / [редкол.: А. Г. Філінюк (відп. ред.) та ін.] – Кам'янець-Подільський : Кам'янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2016. – Вип. 9:– С. 117-126.

Боднар А. М. Конфесійна зумовленість трансформацій закладів освіти Подільської губернії наприкінці XVIII – в першій половині ХІХ ст. ХX Міжнародна науково-практична інтернет-конференція «Тенденції та перспективи розвитку науки і освіти в умовах глобалізації». Збірник матеріалів конференції №20, 2016 р., м. Переяслав-Хмельницький. С. 80-83.

Бовуа Д. Шляхтич, кріпак і ревізор. Польська шляхта між царизмом та українськими масами (1831-1863). К.: ІНТЕЛ, 1996. – 415 с.

Біднов В. Школа й освіта на Україні. Українська культура: Лекції за ред. Дмитра Антоновича / Упор. С. В. Ульяновська; Вст. ст. І. М. Дзюби; Перед. слово М. Антоновича; Додатки С. В. Ульяновської, В. І. Ульяновського. К.: Либідь, 1993. С. 64.

Дорошенко Д. І. Історія України: У 2-х т. К.: Глобус, 1991. Т. 2. 349с.

Огнєва О. Тадеуш Чацький в історії Волині Zamojszczyzna i Wołyń w minionym tysiącleciu. Historia, kultura, sztuka. Konferencja naukowa. – Zamość, 2000. S. 139-140.

Павлюк В. В. Стан польської освіти на Правобережній Україні на початку ХІХ ст. Національні меншини Правобережної України: історія і сучасність: Науковий збірник: Серія «Праці Житомирського науково-краєзнавчого товариства дослідників Волині». – Житомир, 1998. Т. 18. С. 108-110.

Поліщук М. С. Учительські семінарії в Правобережній Україні в другій половині XIXст. Український історичний журнал. 1994. №4. С.54-60.

Сірополко С. Історія освіти в Україні – К.: Наук. думка. 2001. 912 с.

Степовик Д. Церква в кайданах. Боротьба українських християн за свою самобутність у ХІХ ст. К.: Фундація ім. О. Ольжича, 1996. С. 43-44.

Таскін О. Юзефград-Балта: Історія заснування і розвитку Балти у версії дослідника URL: http://www.balta.od.ua/history/yuzefgrad-balta-istoriya-osnovaniya-i-razvitiya-balty-v-versii-issledovatelya-aleksandra-taskina.html.

Published

2023-12-29

How to Cite

Bodnar, A. M., & Belinska, L. M. (2023). CHARACTERISTIC TRANSFORMATIONS IN THE DIRECTION OF EDUCATION AND EDUCATION OF CHILDREN OF THE PODIL GOVERNANCE AT THE END XVIII – IN THE FIRST HALF OF THE XIX CENTURY. Professional and Applied Didactics, (1), 51–56. https://doi.org/10.37406/2521-6449/2023-1-10

Issue

Section

TRANSFORMATION PROCESSES IN UKRAINE: HISTORY AND MODERNITY