ХАРАКТЕРНІ ТРАНСФОРМАЦІЇ В СПРЯМОВАНОСТІ НАВЧАННЯ ТА ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ ПОДІЛЬСЬКОЇ ГУБЕРНІЇ НАПРИКІНЦІ ХVІІІ – В ПЕРШІЙ ПОЛОВИНІ ХІХ СТ.

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.37406/2521-6449/2023-1-10

Ключові слова:

знання, заклади освіти, сім’я, освітньо-побутовий, Поділля

Анотація

Український народ до середини XIX ст. пережив буржуазно-демократичні рухи пов’язані з розвитком науки та техніки. Передусім суспільство підняло питання про піднесення освіти та народного шкільництва. Поділена на частини Україна не могла забезпечити своєму народові належний освітній рівень. Народ був приречений на той мінімум знань, який допомагав владі безперешкодно привласнювати його працю, пригнічувати його здатність до опору. Побоюючись поширення визвольних ідей, царизм всіляко гальмував освіту народу. У 1804 році була видана постанова про заборону вчитись українською мовою. Тому національні школи на Україні були категорично заборонені. Жорстоко переслідувалось усе місцеве, українське: мова, пісні, народний епос. У даній статті здійснена спроба аналізу освітнього рівня населення Подільської губернії з часу приєднання до складу Російської імперії до середини ХІХ ст.

Посилання

Боднар А. М Шкільництво Подільської губернії в інкорпораційній політиці самодержавства наприкінці XVIII- в першій половині XIX ст. Вісник Кам'янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Історичні науки / [редкол.: А. Г. Філінюк (відп. ред.) та ін.] – Кам'янець-Подільський : Кам'янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2016. – Вип. 9:– С. 117-126.

Боднар А. М. Конфесійна зумовленість трансформацій закладів освіти Подільської губернії наприкінці XVIII – в першій половині ХІХ ст. ХX Міжнародна науково-практична інтернет-конференція «Тенденції та перспективи розвитку науки і освіти в умовах глобалізації». Збірник матеріалів конференції №20, 2016 р., м. Переяслав-Хмельницький. С. 80-83.

Бовуа Д. Шляхтич, кріпак і ревізор. Польська шляхта між царизмом та українськими масами (1831-1863). К.: ІНТЕЛ, 1996. – 415 с.

Біднов В. Школа й освіта на Україні. Українська культура: Лекції за ред. Дмитра Антоновича / Упор. С. В. Ульяновська; Вст. ст. І. М. Дзюби; Перед. слово М. Антоновича; Додатки С. В. Ульяновської, В. І. Ульяновського. К.: Либідь, 1993. С. 64.

Дорошенко Д. І. Історія України: У 2-х т. К.: Глобус, 1991. Т. 2. 349с.

Огнєва О. Тадеуш Чацький в історії Волині Zamojszczyzna i Wołyń w minionym tysiącleciu. Historia, kultura, sztuka. Konferencja naukowa. – Zamość, 2000. S. 139-140.

Павлюк В. В. Стан польської освіти на Правобережній Україні на початку ХІХ ст. Національні меншини Правобережної України: історія і сучасність: Науковий збірник: Серія «Праці Житомирського науково-краєзнавчого товариства дослідників Волині». – Житомир, 1998. Т. 18. С. 108-110.

Поліщук М. С. Учительські семінарії в Правобережній Україні в другій половині XIXст. Український історичний журнал. 1994. №4. С.54-60.

Сірополко С. Історія освіти в Україні – К.: Наук. думка. 2001. 912 с.

Степовик Д. Церква в кайданах. Боротьба українських християн за свою самобутність у ХІХ ст. К.: Фундація ім. О. Ольжича, 1996. С. 43-44.

Таскін О. Юзефград-Балта: Історія заснування і розвитку Балти у версії дослідника URL: http://www.balta.od.ua/history/yuzefgrad-balta-istoriya-osnovaniya-i-razvitiya-balty-v-versii-issledovatelya-aleksandra-taskina.html.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-29

Як цитувати

Боднар, А. М., & Белінська, Л. М. (2023). ХАРАКТЕРНІ ТРАНСФОРМАЦІЇ В СПРЯМОВАНОСТІ НАВЧАННЯ ТА ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ ПОДІЛЬСЬКОЇ ГУБЕРНІЇ НАПРИКІНЦІ ХVІІІ – В ПЕРШІЙ ПОЛОВИНІ ХІХ СТ. Професійно-прикладні дидактики, (1), 51–56. https://doi.org/10.37406/2521-6449/2023-1-10

Номер

Розділ

ТРАНСФОРМАЦІЙНІ ПРОЦЕСИ В УКРАЇНІ: ІСТОРІЯ ТА СУЧАСНІСТЬ