ORGANIZATION OF TEACHING THE COURSE “BUSINESS COMMUNICATIONS” IN HIGHER SCHOOL BASED ON THE PRINCIPLES OF THE FUNCTIONAL-ACTIVITY APPROACH

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37406/2521-6449/2025-1-14

Keywords:

business communications, functional-activity approach, interactive teaching methods, competencies, communicative culture, active teaching methods

Abstract

The high demands for systemic changes that the present day places on higher education in the training of future specialists are primarily due to the need of modern society for specialists who are competent not only in their professional field. After all, almost any field requires an ordinary employee or manager to have universal communication skills, in particular the skills of a speaker, moderator or even a mediator in business relations.The article is devoted to the problem of teaching the academic discipline ‘Business Communications’ to applicants for the ‘Master’s’ educational level at the Higher educational institution ‘Podillia State University’. The author presents his own experience of working on the course with master’s students of various specialties, since the linguistic-methodological problem remains inexhaustible, because it is due to the fact that it is the methods that determine the technologies of learning, which undergo changes in accordance with the requirements of the time. In addition, the relevance of the topic is based on the objective need for the effective formation of an appropriate communicative culture of future specialists; the need to substantiate the theoretical and methodological foundations of the formation of a linguistic personality, in whatever field it works; the development of scientific and methodological support that corresponds to current curricula and provides for the practical implementation of didactic principles of learning.The practical significance of the research is based on the fact that the approbation of the system of a functional-activity approach has been proposed, which is clearly aimed at the formation of a communicative culture of second-level education applicants; methodological techniques based on active teaching methods using the latest educational technologies have been presented. Theoretical provisions and practical results of the study can be used to improve the academic training of specialists of a wide range of fields.Individual provisions can be applied to compile teaching aids, prepare various types of teaching aids, educational and regulatory documentation, etc.

References

Княжева І.А. Системно-діяльнісний підхід до організації навчального процесу в умовах модернізації вищої освіти. Наука і освіта. 2019. № 7/8. С. 25–27.

Кудря М.М. Кейс-метод як засіб ефективного вивчення іноземної мови URL: https://www.academia.edu/89102997/%D0%9A%D1%83%D0%B4%D1%80%D1%8F_%D0%A2%D0%95%D0%97%D0%9 (дата звернення: 28.01.2025).

Максимець О.М. Формування мовнокомунікативних навичок у процесі підготовки майбутніх фахівців. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах : зб. наук. пр. Одеса : Видавничий дім «Гельветика», 2022. Вип. 84. С. 181–186.

Методичні рекомендації щодо розроблення стандартів вищої освіти URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/ vishcha-osvita/proekty%20standartiv%20vishcha%2 (дата звернення: 02.01.2025).

Назаренко І.О. Функціонально-діяльнісний підхід при викладанні дисципліни «Академічне письмо та риторика» здобувачам ступеня доктора філософії. Сучасна освіта України: проблеми, досвід, перспективи. Монографія / за заг. ред.

В. В. Іванишин. Кам’янець-Подільський. Заклад вищої освіти «Подільський державний університет». Рига, Латвія : Baltija Publishing. 2024. С. 302 – 311. DOI: https://doi.org/10.30525/978-9934-26-422-1-30.

Про затвердження Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти. Постанова КМУ № 1392 від 23.11.11. URL: рокуhttps://osvita.ua/legislation/Ser_osv/28030/ (дата звернення: 17.01.2025).

Сарапулова Є. Г., Панченко Т.Д. Самопізнання та етика спілкування як засоби формування комунікативних вмінь у представників молодого покоління. Педагогіка толерантності. 2008. № (45). С. 57–65.

Серебрянська І.М. «Основи академічного письма» в закладах вищої освіти: міждисциплінарне спрямування. Educological discourse, 2021, No 1(32). С. 87–100. URL: https://www.researchgate.net/publication/349663513_Osnovi_ akademicnogo_pisma_v_zakladah_visoi_osviti_mizdisciplinarne_spramuvanna (дата звернення: 18.01.2025).

Стойка О. Я., Веремієнко В. О. Роль ІКТ у формуванні професійних компетентностей майбутніх викладачів ЗВО.

Інноваційна педагогіка. 2023. Вип. 56. Т. 1. С 221–224. URL: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/bitstream/lib/49839/1/46.pdf. (дата звернення: 08.01.2025).

Освітньо-професійні програми 2024 р. (проєкти). Заклад вищої освіти «Подільський державний університет».

URL: https://pdatu.edu.ua/vidomosti-pro-osvitni-programi-yaki-realizuyutsya-v-universiteti.html?view=article&id=2051&catid=2. (дата звернення: 08.01.2025).

Stadnichenko O., Stasyk M., Shulha O., Nazarenko I. Interaction of cultural and linguistic aspects of Ukrainian philology: modern vectors of scientific discourse. Synesis. Brasil. Rio de Janeiro : Universidade Católica de Petrópolis. 2024. V. 16, n. 3. Р. 169-188. URL: https://seer.ucp.br/seer/index.php/synesis/article/view/3129/3808 (дата звернення: 05.01.2025).

Published

2025-03-03

How to Cite

Nazarenko, I. O. (2025). ORGANIZATION OF TEACHING THE COURSE “BUSINESS COMMUNICATIONS” IN HIGHER SCHOOL BASED ON THE PRINCIPLES OF THE FUNCTIONAL-ACTIVITY APPROACH. Professional and Applied Didactics, (1), 81–85. https://doi.org/10.37406/2521-6449/2025-1-14

Issue

Section

CURRENT METHODS - EFFECTIVE PRACTICE