ВПЛИВ ВІЙНИ НА ОСВІТУ: ФОРМУВАННЯ ТОЛЕРАНТНОСТІ ТА СТРЕСОСТІЙКОСТІ У СТУДЕНТІВ ЗАКЛАДІВ ФАХОВОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ
DOI:
https://doi.org/10.37406/2521-6449/2023-1-1Ключові слова:
війна, освіта, толерантность, стресостійкість, студенти, професійна освітаАнотація
Статтю присвячено дослідженню впливу війни на освіту та психологічний стан студентів закладів фахової підготовки осіб у Хмельницькій області. Розглянуто історичний контекст війни з її впливом на освітні процеси, встановлено взаємозв'язок між воєнними подіями та формуванням толерантності у студентів фахової підготовки. Незважаючи на труднощі, більшість студентів демонструють значну життєстійкість, чому сприяє їхня прихильність до освіти. Однак рівень комунікативної толерантності варіюється, що вказує на необхідності подальшого розвитку цієї навички в деяких студентів задля забезпечення гармонійних стосунків і мирного співіснування. Дослідження підкреслює, що в умовах війни такий цілеспрямований вид діяльності, як освіта, може сприяти життєстійкості молоді. Водночас, необхідні цільові втручання, включно з позанавчальними тренінгами по управлінні стресом, розвитку емоційного інтелекту, подолання стереотипів та опанування ефективної комунікації. На основі проведеного дослідження зроблено висновок про те, що війна має значний вплив на освіту та психологічний стан студентів, війна може призводити до зниження якості освіти, погіршення психологічного стану студентів, підвищення рівня стресу та тривоги.
Посилання
Освіта під загрозою. URL: https://saveschools.in.ua/ (дата звернення: 20. 01.2024)
Kurapov А., Pavlenko V., Drozdov A., Bezliudna V., Reznik A & Isralowitz R. Toward an Understanding of the Russian-Ukrainian War Impact on University Students and Personnel. Journal of Loss and Trauma. 2023. P. 167–174. DOI: https://doi.org/10.1080/15325024.2022.2084838.
Горіховський М., Оганесян В., Лапчинський В. Дослідження факторів формування особистої толерантності у студентів коледжів та практичні рекомендації щодо побудови стресостійкості в умовах війни. Звіт за результатами дослідження. 2023. С. 85. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.8127406
Горіховський, М., Оганесян, В. Використання різних видів навчання студентів фахової передвищої освіти в умовах війни, теорія та практика. Український Педагогічний журнал. 2022. № 3. С. 77–89. DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2022-3-77-89
Прохоренко Л. І. Наука і освіта в умовах війни: Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України. Вісник Національної академії педагогічних наук України. 2022. 4(1). С. 46–52.
Human Right Watch Ukraine: War’s Toll on Schools, Children’s Future Damage from Military Use of Schools, Bombing, Shelling, Looting URL://www.hrw.org/the-week-in-rights/2023/11/09 (дата звернення: 20.01.202).
Війна в Україні штовхає ціле покоління дітей до краю прірви – ЮНІСЕФ URL: https://www.unicef.org/ukraine/pressreleases/
war-ukraine-pushes-generation-children-brink-warns-unicef (дата звернення: 21.01.2024).
Kostruba, N., Polischuk, Z. Psychological well-being of students during the war: an empirical analysis. Psyshologikal Prospects Jornal. 2022. (40). Р. 51–61. URL: https://evnuir.vnu.edu.ua/bitstream/2022-51-61.pdf (дата звернення 21.01.2024).
Прудченко І., Шкатула О., Базелюк Ю. Вплив російсько-української війни на систему вищої освіти в Україні. Актуальні питання гуманітарних наук. 2022. Вип 53. Том 2. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863/53-2-40
Циганенко А.Р. Психологічний захист як складова стресостійкості майбутніх психологів / Кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня «магістр» за спеціальністю 053 «Психологія» (освітньо-професійна програма «Психологія»). ВНПЗ ДГУ, Дніпро, 2022. 18 с.
Яковлева М. В., Каламаж Р. В., Гільман А. Ю. Домінуючі допінг-стратегії у студентів медичного коледжу. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Психологія» : науковий журнал. Острог : Вид-во НаУОА, червень 2022. № 15. С. 78–86.
Капітоненко М. Культура миру: посібник з толерантності. Київ: МЦПД, 2022. 100 с.