ВПЛИВ ВІЙНИ НА ОСВІТУ: ФОРМУВАННЯ ТОЛЕРАНТНОСТІ ТА СТРЕСОСТІЙКОСТІ У СТУДЕНТІВ ЗАКЛАДІВ ФАХОВОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37406/2521-6449/2023-1-1

Keywords:

war, education, tolerance, stress resistance, students, professional education

Abstract

The article is devoted to the study of the impact of the war on the education and psychological state of students of vocational training institutions in the Khmelnytskyi region. The article examines the historical context of the war and its impact on educational processes, establishes the relationship between war events and the formation of tolerance among students of vocational training. Despite the challenges, most students demonstrate considerable resilience, aided by their commitment to education. However, the level of communicative tolerance varies, which indicates the need for further development of this skill in some students in order to ensure harmonious relations and peaceful coexistence. The study emphasizes that in the conditions of war, such a purposeful activity as education can contribute to the vitality of young people. At the same time, targeted interventions are needed, including extracurricular training on stress management, emotional intelligence development, overcoming stereotypes, and mastering effective communication. On the basis of the conducted research, it was concluded that the war has a significant impact on the education and psychological state of students, the war can lead to a decrease in the quality of education, a deterioration in the psychological state of students, and an increase in the level of stress and anxiety.

References

Освіта під загрозою. URL: https://saveschools.in.ua/ (дата звернення: 20. 01.2024)

Kurapov А., Pavlenko V., Drozdov A., Bezliudna V., Reznik A & Isralowitz R. Toward an Understanding of the Russian-Ukrainian War Impact on University Students and Personnel. Journal of Loss and Trauma. 2023. P. 167–174. DOI: https://doi.org/10.1080/15325024.2022.2084838.

Горіховський М., Оганесян В., Лапчинський В. Дослідження факторів формування особистої толерантності у студентів коледжів та практичні рекомендації щодо побудови стресостійкості в умовах війни. Звіт за результатами дослідження. 2023. С. 85. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.8127406

Горіховський, М., Оганесян, В. Використання різних видів навчання студентів фахової передвищої освіти в умовах війни, теорія та практика. Український Педагогічний журнал. 2022. № 3. С. 77–89. DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2022-3-77-89

Прохоренко Л. І. Наука і освіта в умовах війни: Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України. Вісник Національної академії педагогічних наук України. 2022. 4(1). С. 46–52.

Human Right Watch Ukraine: War’s Toll on Schools, Children’s Future Damage from Military Use of Schools, Bombing, Shelling, Looting URL://www.hrw.org/the-week-in-rights/2023/11/09 (дата звернення: 20.01.202).

Війна в Україні штовхає ціле покоління дітей до краю прірви – ЮНІСЕФ URL: https://www.unicef.org/ukraine/pressreleases/

war-ukraine-pushes-generation-children-brink-warns-unicef (дата звернення: 21.01.2024).

Kostruba, N., Polischuk, Z. Psychological well-being of students during the war: an empirical analysis. Psyshologikal Prospects Jornal. 2022. (40). Р. 51–61. URL: https://evnuir.vnu.edu.ua/bitstream/2022-51-61.pdf (дата звернення 21.01.2024).

Прудченко І., Шкатула О., Базелюк Ю. Вплив російсько-української війни на систему вищої освіти в Україні. Актуальні питання гуманітарних наук. 2022. Вип 53. Том 2. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863/53-2-40

Циганенко А.Р. Психологічний захист як складова стресостійкості майбутніх психологів / Кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня «магістр» за спеціальністю 053 «Психологія» (освітньо-професійна програма «Психологія»). ВНПЗ ДГУ, Дніпро, 2022. 18 с.

Яковлева М. В., Каламаж Р. В., Гільман А. Ю. Домінуючі допінг-стратегії у студентів медичного коледжу. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Психологія» : науковий журнал. Острог : Вид-во НаУОА, червень 2022. № 15. С. 78–86.

Капітоненко М. Культура миру: посібник з толерантності. Київ: МЦПД, 2022. 100 с.

Published

2023-12-29

How to Cite

Lapchynskyi, V. V., Gorikhovskyi, M. V., Oganrsyan, V. S., & Kondrashov, O. (2023). ВПЛИВ ВІЙНИ НА ОСВІТУ: ФОРМУВАННЯ ТОЛЕРАНТНОСТІ ТА СТРЕСОСТІЙКОСТІ У СТУДЕНТІВ ЗАКЛАДІВ ФАХОВОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ. Professional and Applied Didactics, (1), 7–11. https://doi.org/10.37406/2521-6449/2023-1-1

Issue

Section

GLOBAL TRENDS AND DOMESTIC PROSPECTS FOR THE DEVELOPMENT OF HIGHER EDUCATION