ОСОБЛИВОСТІ СТВОРЕННЯ ІННОВАЦІЙНОГО СЕРЕДОВИЩА ЗАКЛАДУ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.37406/2521-6449/2023-1-5

Ключові слова:

інновації, інноваційне освітнє середовище. інноваційна діяльність, заклади вищої освіти, інноваційний проєкт

Анотація

У статті обґрунтовано основні засади створення інноваційного освітнього середовища в закладах вищої освіти як важливий чинник забезпечення якості вищої освіти і конкурентоспроможності в умовах євроінтеграції, що набуває особливої актуальності в реаліях воєнного стану і повоєнний період. За результатами дослідження сучасного стану інноваційної діяльності закладів вищої освіти, зокрема на основі аналізу наукових праць і нормативно-правових документів авторами інноваційне освітнє середовище розглядається як умови для навчання здобувачів вищої освіти, проведення фундаментальних і прикладних наукових досліджень в закладах вищої освіти. Охарактеризовано особливості інноваційного освітнього середовища закладів вищої освіти, зокрема визначено такі, як: освіти є: впровадження інноваційних освітніх інновацій і проектів; розроблення і використання принципово нових прогресивних педагогічних методик і форм організації освітнього процесу; застосування інноваційних технологій в управлінні закладами освіти та гнучка система підготовки педагогічних працівників до здійснення професійної діяльності в умовах інноваційного середовища. Характерною особливістю створення інноваційного освітнього середовища є ціннісний аспект: освітні інновації мають ґрунтуватись на загальнолюдських цінностях і бути націлені на формування у здобувачів вищої освіти загальнолюдських цінностей. Особливу увагу в дослідженні приділено особистості викладача закладу вищої освіти як організатору освітнього середовища, зокрема авторами визначено інноваційність як компетентність та інноваційне мислення як важливу передумову готовності науково-педагогічного працівника до участі в інноваційній діяльності та створенні ефективного освітнього процесу в умовах інноваційних змін.

Посилання

Гораш, К. Інноваційна діяльність як пріоритетний напрям розвитку закладу вищої освіти. Освіта дорослих: теорія, досвід, перспективи, Київ, 2023. Вип. 23(1), С. 50–60. https://doi.org/10.35387/od.1(23).2023.50-60

Золотухіна, С. Т., Іонова, О. М., Лупаренко С. Є., Актуальні цінності сучасної європейської освіти. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. Запоріжжя : КПУ, 2021. Вип. 76. Т. 1. С. 42–46.

Клімова, Г. П. Парадигмальні концепти інноваційного розвитку вищої освіти України. Право та інновації. Харків, НДІ правового забезпечення інноваційного розвитку НАПрН України, 2015. №1(9). С. 11–18. URI: https://openarchive.nure.ua/handle/document/15576 (дата звернення: 10.12.2023).

Кремень, В.Г. Інноваційність як вимога часу. Товариство "Знання", 2020. URI: https://znannya.org.ua/index.php/novini-znannya/nauka-i-suspilstvo/56-filosofiya/286-innovatsijnist-yak-vimoga-chasu (дата звернення: 10.12.2023).

Ніколаєв Є., Рій Г., Шемелинець І. Вища освіта в Україні: зміни через війну: аналітичний звіт. Київ: Київський університет імені Бориса Грінченка, 2023. 94 с. URI: https://osvitanalityka.kubg.edu.ua/wp-content/uploads/2023/03/HigherEd-in-Times-of-War.pdf (дата звернення: 10.12.2023).

Освіта України в умовах воєнного стану: інформаційно-аналітичний збірник. 2022. URI: http://surl.li/cxswm (дата звернення: 10.12.2023).

Реалізація середньострокових пріоритетних напрямів інноваційної діяльності галузевого рівня та отримані результати у 2021 році: аналітична довідка. Т.В. Писаренко, Т.К. Куранда, О.П. Кочеткова, Н.Ю. Швед. Київ, УкрІНТЕІ, 2022. 91 с. URI: https://mon.gov.ua/storage/app/media/nauka/2022/08/08/Analit.dov.Realiz.serednostrok.priorytet.napr.innovats. diyal.2021-08.08.2022.pdf (дата звернення: 10.12.2023).

Стратегія розвитку вищої освіти в Україні на 2022-2032 роки, 2022. URI: https://mon.gov.ua/ua/news/opublikovanostrategiyu-rozvitku-vishoyi-osviti-v-ukrayini-na-2022-2032-roki (дата звернення: 12.12.2023).

Bates Т. Teaching in a Digital Age. Subtitle:Guidelines for designing teaching and learning, 2019. URL: https://pressbooks.bccampus.ca/teachinginadigitalagev2. (дата звернення: 10.12.2023).

Horash K., Trubacheva S., Dubrovina I., MartyniukT & Martyniuk A. The evaluation of the school innovative educational environment. Youth Voice Journal. Database right RJ4All Publications (maker) British Library Cataloguing in Publication Data. 2022. P. 16–28. URL: http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-85163818017&partnerID=MN8TOARS (дата звернення: 10.12.2023).

OECD “Environnements pédagogiques et pratiques novatrices”, in Environnements pédagogiques et pratiques novatrices, OECD Publishing, Paris, 2014. URI: https://doi.org/10.1787/9789264203587-3-fr.7. (дата звернення: 10.12.2023).

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-29

Як цитувати

Гораш, К. В., & Боднар, А. М. (2023). ОСОБЛИВОСТІ СТВОРЕННЯ ІННОВАЦІЙНОГО СЕРЕДОВИЩА ЗАКЛАДУ ВИЩОЇ ОСВІТИ. Професійно-прикладні дидактики, (1), 29–34. https://doi.org/10.37406/2521-6449/2023-1-5

Номер

Розділ

ОСВІТНІ ІННОВАЦІЇ: ІДЕЇ, РЕАЛІЇ, ПЕРСПЕКТИВИ