ПСИХОЕМОЦІЙНИЙ СТАН, ВИБІР ТА ІМІДЖЕВЕ СПРИЙНЯТТЯ ПРОФЕСІЇ У ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ МЕДИЧНОЇ ОСВІТИ 1-ГО РОКУ НАВЧАННЯ В УМОВАХ СОЦІАЛЬНО-ПОЛІТИЧНИХ ЗМІН
DOI:
https://doi.org/10.37406/2521-6449/2024-2-9Ключові слова:
вища освіта, вища медична освіта, здобувачі вищої медичної освіти, професія лікаря, вибір професії лікаря, імідж лікаря, психоемоційний станАнотація
У статті представлено результати дослідження психоемоційного стану, обставин та усвідомлення вибору професії у здобувачів вищої медичної освіти 1-го року навчання Одеського національного медичного університету. Актуальність роботи зумовлена умовами життя населення України, які вплинули на фізичне і ментальне здоров’я людей та якість життя. Мета дослідження – з’ясувати психоемоційний стан здобувачів-першокурсників (рік вступу – 2022), які зробили свій професійний вибір в умовах соціально-політичних зрушень, і проаналізувати вплив останніх на вибір професії, її імідж та бажання продовжувати навчання. Для досягнення поставленої мети було проведено опитування здобувачів спеціальності «Медицина» за допомогою авторської анкети та опитувальників PSS-10 (Cohen S. et al., 1983) та PHQ-4 (Kroenke K. et al., 2009). Авторська анкета щодо вибору та іміджу професії лікаря дозволила отримати відомості щодо усвідомленості вибору професії; змін у сприйнятті іміджу професії, бажанні стати лікарем та мотивації; чинників, що спонукали до вибору медичної спеціальності; задоволеності професією; труднощів, з якими стикалися здобувачі протягом першого року навчання. Результати дослідження за опитувальниками PSS-10 та PHQ-4 виявили переважання середнього рівня стресу та наявність помірних і високих рівнів депресії та тривоги. Встановлено, що, незважаючи на негативні зміни психоемоційного стану, здобувачі вищої медичної освіти 1-го року навчання у своєму загалі залишаються задоволеними обраною спеціальністю й іміджем професії. Було помічено високий відсоток усвідомленого вибору здобувачами професії, а також те, що, незважаючи на різні проблеми в навчанні, у більшості респондентів бажання стати лікарями зросло. Виявлення групи здобувачів, які втратили мотивацію навчатися та розчарувалися у своєму рішенні, є підставою для активізації роботи психологічних служб у закладі вищої освіти та популяризаторської діяльності на тему іміджу лікаря. Зроблено висновок, що моніторинг професійних орієнтирів здобувачів є важливим у налагодженні педагогічного процесу у закладі вищої медичної освіти.
Посилання
Боднар П. Я., Беденюк А. Д., Боднар Т. В., Боднар Л. П. Парадигма вищої медичної освіти в умовах війни та глобальних викликів XXІ століття. Академічні візії. 2022. Вип. 14. С. 1–8. DOI: 10.5281/zenodo.7508256
«Вища освіта в умовах війни очима студентів». Опитування на замовлення Школи політичної аналітики НаУКМА. 9 вересня 2022 р. URL: https://bit.ly/3L4LraE
Гусакова І. В., Коновалов С. В., Хмель Л. Л. Депресія, тривога та стрес (за результатами тесту DASS-21) у студентів Вінницького національного медичного університету ім. М. І. Пирогова. Вісник Вінницького національного медичного університету. 2023. Т. 27. № 1. С. 17–21. DOI: 10.31393/reports-vnmedical-2023-27(1)-03
Захаров С. В., Русакова О. О., Смольянова О. В. Мотиваційно-емоційні аспекти вибору професії лікаря вступниками медичного закладу вищої освіти. Медична освіта. 2023. № 1. С. 35–41. DOI: 10.11603/m.2414-5998.2023.1.13564
Левченко М., Феденько С., Форостян Ф. Особливості соціальної адаптації здобувачів вищої освіти до освітнього процесу в умовах воєнного стану. Актуальні питання гуманітарних наук. 2022. Вип. 52. Т. 2. С. 185–192. DOI: 10.24919/2308-4863/52-2-28
Скрипник І. М., Приходько Н. П., Шапошник О. А. Медична освіта в умовах війни: досвід Полтавського державного медичного університету. Медична освіта. 2022. № 3. С. 60–64. DOI: 10.11603/m.2414-5998.2022.3.13191
Alotiby A. The Correlation between Stress Levels among Undergraduate Medical Students and Their Motivation for Studying Medicine. Education Research International. 2022. Article ID 1605435. Р. 1–5. DOI: 10.12669/pjms.39.5.7211.
The Prevalence and Associated Factors of Academic Stress among Medical Students of King Khalid University: An Analytical Cross-Sectional Study / Al-Shahrani M. M., Alasmri B. S., Al-Shahrani R. M. et al. Healthcare. 2023. № 11. Р. 1–16. DOI: 10.3390/healthcare11142029.
Cohen S., Kamarck T., Mermelstein R. A global measure of perceived stress. Journal of Health and Social Behavior. 1983. Vol. 24. № 4. Р. 385–396. DOI: 10.2307/2136404.
Burnout, depression and anxiety among Swiss medical students – A network analysis / Ernst J., Jordan K.-D., Weilenmann S. et al. Journal of Psychiatric Research. 2021. Vol. 143. Р. 196–201. DOI: 10.1016/j.jpsychires.2021.09.017
Iqbal S., Gupta, S., Venkatarao E. Stress, anxiety & depression among medical undergraduate students & their sociodemographic correlates. Indian J Med Res. 2015. Vol. 141. № 3. Р. 354–357. DOI: 10.4103/0971-5916.156571.
Kroenke K., Spitzer R.L., Williams J.B., Löwe B. An ultra-brief screening scale for anxiety and depression: the PHQ–4. Psychosomatics. 2009. Vol. 50. № 6. Р. 613–621. DOI: 10.1176/appi.psy.50.6.613.
Medical education in times of war: a mixed‑methods needs analysis at Ukrainian medical schools / Mayer A., Yaremko О., Shchudrova Т. et al. BMC Medical Education. 2023. Vol. 23. Р. 1–12. DOI: 10.1186/s12909-023-04768-2.
The influence of excessive stress on medical students in the Czech Republic – national sample / Palička M., Rybář M., Mechúrová B. et al. BMC Med Educ. 2023. Vol. 23. P. 1-9. DOI: 10.1186/s12909-023-04157-9.
Philip S., Molodynski A., Barklie L. et al. Psychological well-being and burnout amongst medical students in India: a report from a nationally accessible survey. Middle East Curr Psychiatry. 2021. Vol. 28. № 1. P. 1–6. DOI:10.1186/s43045-021-00129-1.
Picton A., Greenfield Sh., Parry J. Why do students struggle in their first year of medical school? A qualitative study of student voices. BMC Medical Education. 2022. Vol. 22. Р. 1–13. DOI: 10.1186/s12909-022-03158-4.
Takoutsing B. D., Găma, M.-A., Puyana J. C., Bonilla-Escobar F. J. The Silent Casualties: War’s Impact on Medical Students and Medical Education. International Journal of Medical Students. 2023. Vol. 11. № 4. Р. 254–258. DOI:10.5195/ijms.2023.2476.
Prevalence of mental health problems among medical students in China: A meta-analysis / Zeng W., Chen R., Wang X. et al. Medicine. 2019. Vol. 98. № 18. DOI: 10.1097/MD.0000000000015337.