ЕТНІЧНА ТА КОНФЕСІЙНА СПЕЦИФІКА ЕВОЛЮЦІЇ ПОДІЛЬСЬКОГО ШКІЛЬНИЦТВА НАПРИКІНЦІ ХVІІІ – В ПЕРШІЙ ПОЛОВИНІ ХІХ СТ.
DOI:
https://doi.org/10.37406/2521-6449/2024-2-18Ключові слова:
заклади освіти, парафіяльне шкільництво, духовна семінарія, Поділля, культурно-освітня сфера, конфесійні особливості, сім’яАнотація
Кінець XVIII-початок XIX ст. був часом великих політичних змін і соціальних перетворень в Україні, спричинених насамперед новою геополітичною ситуацією у Центральній та Східній Європі. Поділля разом з усім Правобережжям наприкінці XVIII століття було анексоване Російською імперією внаслідок другого поділу Речі Посполитої. Ця територія стала для метрополії цінним поповненням, адже була багатою та густонаселеною. Після приєднання краю царська влада негайно розпочала масштабну перебудову суспільного життя відповідно до загальноімперських потреб та інтересів. Освітня сфера регіону зазнала істотних етнонаціональних змін, сприснених, з одного боку, русифікацією та знищенням Уніатської церкви й уніатського шкільництва як важливих засобів збереження культурно-духовної спадщини й національної єдності українців; з іншого боку, розширенням світських навчальних закладів за російськими стандартами та створенням шкіл для нових колоністів. Перед царизмом постало питання інкорпорації місцевого населення в «загальноросійське тіло». Він розумів, що для цього недостатньо розмістити на території краю значні військові сили, провести адміністративно-територіальну реформу, заповнити управлінські кабінети російськими. Потрібно було змінити світогляд місцевого населення, перетворити його на вірнопідданих імперії й на кінцевому етапі повністю його русифікувати. Особливо важко це було зробити з поляками, які до приходу на Правобережжя росіян були тут пануючим етносом і мали всі атрибути державної нації. Одним із них є національна, в даному випадку польська, система освіти, що працювала на потреби Речі Посполитої. У Речі Посполитій освіта була тісно пов’язана з релігійними установами, і насамперед з римо-католицькими та греко-католицькими орденами (францисканці, єзуїти, домініканці, кармеліти, василіани).
Посилання
Бовуа Д. Шляхтич, кріпак і ревізор. Польська шляхта між царизмом та українськими масами (1831–1863). Київ : ІНТЕЛ, 1996. 415 с.
Боднар А. М. Конфесійні і станові особливості функціонування закладів освіти Подільської губернії наприкінці ХVІІІ – в першій половині ХІХ ст. Fundamental and applied researches in practice of leading scientific schools. Серія «Психологія. Педагогіка. Історія. Політологія. Філософія». Випуск 1. Онтаріо : Accent Graphics Communications & Publishing, 2014. Ar. 143-152.
Боднар А. М. Характерні зміни в спрямованості навчання та виховання дітей подільської губернії наприкінці XVIII – в першій половині XIX ст. Вісник Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Історичні науки / редкол.: А. Г. Філінюк (відп. ред.) та ін. Кам’янець-Подільський : Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2020. Вип. 13, присвячений 75-річчю від дня народження професора Л.В. Баженова. С. 283–295.
Державний архів Хмельницької області (ДАХО). Ф. 315. Спр. 1101. 89 арк.
ДАХО. Ф. 67. Спр. 52. 1844 р., 322 арк.
ДАХО. Ф. 67. Спр. 52. 1844 р. 36 арк.
ДАХО. Ф. 67. Спр. 52. 1844 р. 94 арк.
ДАХО. Ф. 315. Спр. 1354. 1795–1920 рр. 26 арк.
ДАХО. Ф. 315. Спр. 1101. 1801 р. 89 арк.
Філінюк А.Г. Демографічні, соціально-станові трансформації польської меншини у Правобережній Україні кінця ХVІІІ – першої половини ХІХ століття в контексті сучасної історіографії. INTERMARUM: історія, політика, культура : матеріали щорічної Міжнародної наукової конференції «Польща – Україна: спільні шляхи до свободи. В єдності сила. Співпраця польсько-українська в переломних моментах історії та сучасності», м. Житомир, 4 листопада 2016 р. / за заг. ред. В. О. Венгерської. Житомир : Полісся, 2016. Вип. 3. С. 98–110.