ЕФЕКТИВНІ МЕТОДИ ФОРМУВАННЯ ІНШОМОВНОЇ ФОНЕТИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ЛІКАРІВ НА ЗАНЯТТЯХ З ІНОЗЕМНОЇ МОВИ ЗА ПРОФЕСІЙНИМ СПРЯМУВАННЯМ
DOI:
https://doi.org/10.37406/2521-6449/2025-1-18Ключові слова:
іншомовна фонетична компетентність, складники фонетичної компетентності, фонетичні вміння, майбутні лікарі, система вправ.Анотація
Глобалізація зумовлює нові вимоги до професійної підготовки майбутніх лікарів, необхідною складовою якої стає іншомовна мовленнєва компетентність, важливим складником якої є фонетична компетентність. У статті авторки аналізують ефективні методи формування іншомовної фонетичної компетентності майбутніх лікарів на заняттях з іноземної мови за професійним спрямуванням. Авторками розтлумачено базові для здійсненого дослідження поняття «іншомовна фонетична компетентність», під якою слід розуміти здатність людини коректно оформлювати свої висловлювання на звуковому та інтонаційному рівні та вміння розуміти мовлення інших за рахунок взаємодії фонетичних навичок, знань й усвідомленості.Розкрито значення іншомовної фонетичної компетентності для майбутньої професійної діяльності лікарів. Охарактеризовано основні складники фонетичної компетентності (фонетичні рецептивні й репродуктивні навички; фонетичні декларативні й процедурні знання про фонетичну сторону мовлення; фонетична усвідомленість) та фонетичні вміння ( вміння правильно вимовляти звуки мови і мати чітку дикцію; вміння наголошувати слова відповідно до норм; вміння модулювати голос, змінюючи його інтонацію; вміння підлаштовувати темп мовлення відповідно до ситуації, аудиторії, мети висловлювання). Доведено, що одним з найрезультативніших методів формування іншомовної фонетичної компетентності майбутніх лікарів є система вправ. Визначено основні типи вправ для формування іншомовної фонетичної компетентності: робота зі словником щодо відтворення фонетичної транскрипції медичних термінів; вправи на звукові сполучення та артикуляцію; аудіювання та повторення медичних термінів; читання медичних діалогів та ролева гра. Таким чином, розвиток іншомовної фонетичної компетентності через систему вправ сприяє поліпшенню вимови, розвитку слухової уваги, покращенню інтонації та ритму мови, розширює словниковий запас.
Посилання
Аврахова Л.Я., Лавриш Ю. Е. English for Dentists : навчальний посібник для вищих медичних навчальних закладів ІІІ–IV рівнів акредитації. Київ : Видавничий дім Асканія, 2008. 366 с.
Бігич О. Б. Сучасні підходи до формування іншомовної фонетичної компетентності в загальноосвітньому навчальному закладі. Сучасні тенденції фонетичних досліджень : збірник матеріалів Круглого столу (м. Київ,12 травня 2017 рік). Київ : Міленіум, 2017. С. 154–157
Бориско Н. Ф. Методика формування іншомовної фонетичної компетенції. Іноземні мови. 2011. № 3. С. 3–14.
Мельник Т.В. Формування фонетичної компетенції студентів на заняттях з іноземної мови. Актуальні проблеми сучасної науки. ХLІI Міжнародна науково-практична iнтернет-конференція. м. Вінниця, 6 квітня 2020 року. Ч. 5. С. 53–56.
Ніколаєва С.Ю. Методика викладання іноземних мов у середніх навчальних закладах / за ред. С.Ю. Ніколаєвої. Київ : Ленвіт, 2002. 328 с.
Павлишин Г.Я. Модель формування іншомовної фонетичної компетенції у студентів-медиків при професійно орієнтованому вивченні англійської мови. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія «Педагогіка, соціальна робота». 2014. Вип. 30. С. 119–122.
Піддубцева О. І., Семак Л.А. Аналіз освітньо-нормативних вимог до формування лінгвосоціокультурної компетентності у майбутніх аграріїв. Науковий вісник Вінницької академії безперервної освіти. Серія «Педагогіка. Психологія». 2024. № 1. С. 119–225.
Derwing T. M., Munro M. J. Second language accent and pronunciation teaching: A research-based approach. TESOL Quarterly. 2005. No 39. P. 379–397.
Gordon J., Darcy I., Ewert D. Pronunciation teaching and learning: Effects of explicit phonetic instruction in the L2 classroom. Proceedings of the 4th Pronunciation in Second Language Learning and Teaching Conference. Aug. 2012. (pp. 194-206). Ames, IA: Iowa State University.
Namozova D., Rashidova M. The importance of phonetic competence. Oriental renaissance: innovative, educational, natural and social sciences. 2023. No 3 (9). P. 141–144.