СУЧАСНІ СТРАТЕГІЇ ТА УМОВИ, ЩО ВПЛИВАЮТЬ НА СТАНОВЛЕННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ АГРОІНЖЕНЕРА У ПРОЦЕСІ ВИВЧЕННЯ БЕЗПЕКОВИХ ДИСЦИПЛІН
DOI:
https://doi.org/10.37406/2521-6449/2025-2-15Ключові слова:
безпека життєдіяльності, професійна компетентність, агроінженер, інноваційні технології, міждисциплінарний підхідАнотація
У статті розглянуто сучасні стратегії та основні чинники, що визначають становлення професійної компетентності агроінженерів у сфері безпеки життєдіяльності. В умовах швидкої технологічної еволюції, цифровізації аграрного виробництва та зростання вимог до безпечного використання сільськогосподарської техніки підготовка фахівців потребує системного, багаторівневого підходу. Він передбачає інтеграцію фундаментальних знань, практикоорієнтованого навчання, цифрових інструментів та інноваційних освітніх методик, спрямованих на формування компетентностей, критично важливих для роботи у сфері безпеки. Особливу увагу приділено інтерактивним і проблемно-орієнтованим методам викладання (кейс-методи, дискусії, евристичні запитання, парафрази, «смислове ехо», «дзеркало» тощо). Їх застосування у навчальному процесі з дисципліни «Охорона праці та безпека життєдіяльності» дозволяє значно поглибити засвоєння теоретичного матеріалу. Такі підходи сприяють не лише передачі знань, а й розвитку аналітичного мислення, здатності передбачати ризики, приймати рішення в нетипових умовах та ефективно співпрацювати в команді, що є невід’ємною складовою професійної підготовки агроінженерів.Встановлено, що результативність навчання залежить від низки чинників: усвідомленої мотивації здобувачів, яка ґрунтується на розумінні значущості безпеки у майбутній діяльності; доступності сучасних освітніх ресурсів; високого рівня професійної компетентності викладачів, здатних впроваджувати інноваційні педагогічні технології та ділитися практичним досвідом; а також тісної співпраці з роботодавцями й галузевими організаціями, що забезпечує можливість для здобувачів виконувати реальні проєкти та проходити виробничі практики.У ході дослідження проведено аналіз результативності застосування сучасних освітніх підходів. Виявлено, що використання активних методів навчання у поєднанні з цифровими технологіями підвищує рівень засвоєння знань на 35–40%, посилює навчальну мотивацію на 50% та покращує практичні навички прогнозування й запобігання ризикам на 30–45% порівняно з традиційними формами навчання. Зроблено висновок про необхідність розбудови гнучкої освітньої системи, здатної забезпечувати формування стійких професійних компетенцій агроінженерів у сфері безпеки життєдіяльності. Така система має враховувати сучасні виклики, запити ринку праці та забезпечувати підготовку спеціалістів, які здатні аналізувати ризики, ухвалювати виважені рішення й упроваджувати інноваційні рішення в агроінженерії.
Посилання
Іванишин В. В., Супрович М. П. Практикум з дисциплін «Основи охорони праці», «Охорона праці в галузі»: навчальний посібник. Київ: Видавничий дім «Кондор», 2023. 336 с.
Супрович М., Шутяк О. Системно-структурний підхід при вивченні «безпекових» дисциплін. Сучасна освіта України: проблеми, досвід, перспективи. Монографія: за заг. ред. В. В. Іванишин: Рига: Baltija Publishing, 2024. С. 285–294. DOI: https:// doi.org/10.30525/978-9934-26-422-1-28
Супрович М., Шутяк О. Безпека і здоров’я працівників: реалії та перспективи впровадження в Україні сучасної європейської стратегії управління охороною праці. Модернізація вищої освіти України в контексті глобалізації: Монографія: за заг. ред. А. М. Івановської. Рига: Baltija Publishing, 2025. С. 34–48. DOI: https://doi.org/10.30525/978-9934-26-560-0-3
Піскунова Л. Е. Особливості викладання нормативної дисципліни «Безпека життєдіяльності» для здобувачів ОКР «бакалавр» Національного університету біоресурсів і природокористування України. Комунальне господарство міст. Серія: Інформаційні технології та інженерія. 2016. № 120(1). С. 137–139.
Beloev I., Savytska I., Bulgakova O., Yasinetska I., Zbaravska L. Research of using the system approach to increase professional competence of students in the process of studying natural sciences. Strategies for Policy in Science and Education, 2024. Vol. 32, № 1. P. 22–36. https://doi.org/10.53656/str2024-1-2-res
Blömeke S., Busse A., Kaiser G., König J. The relation between content-specific and general teacher knowledge and skills. Teaching and Teacher Education, 2016. Vol. 56. P. 35–46.
Jenssen L., Dunekacke S., Eid M., Szczesny M. From teacher education to practice: Development of early childhood teachers’ knowledge and beliefs in mathematics. Teaching and Teacher Education, 2022. Vol. 114. https://doi.org/10.1016/j.tate.2022.103699
Conceptions of professional competence. In: Billett S., Harteis C., Gruber H. (eds). /Mulder M. et al. International Handbook of Research in Professional and Practice-based Learning. Dordrecht: Springer, 2014. P. 107–137.
Nikolaenko S., Bulgakova O., Yasinetska I., Zbaravska L., Dukulis I., Shynkaruk, N., & Rucins, A.. Programming of pedagogical technology for formation of professional competence studying special disciplines in agricultural engineering sciences. 22nd International Scientific Conference Engineering for Rural Development, Vol. 22. Jelgava, 2023. P. 667–673. https://doi.org/10.22616/ERDev.2023.22.TF135
Raven J. Recent research supporting a specific-motive based model of competence. Azimuth of Scientific Research: Pedagogy and Psychology. 2020. Vol. 9, № 4(33). P. 370–379.
Seidel T., Stürмер K. Modeling and measuring the structure of professional vision in preservice teachers. American Educational Research Journal. 2014. Vol. 51, № 4. P. 739–771.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.







