ТЕОРЕТИКО-ПРАКТИЧНІ АСПЕКТИ МЕТОДИКИ ВИКЛАДАННЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ «НОВІТНЯ ІСТОРІЯ КРАЇН ЄВРОПИ ТА АМЕРИКИ» ДЛЯ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТНЬОГО СТУПЕНЯ БАКАЛАВРА СПЕЦІАЛЬНОСТІ «ІСТОРІЯ ТА АРХЕОЛОГІЯ»

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.37406/2521-6449/2025-2-16

Ключові слова:

навчальна дисципліна, новітня історія країн Європи й Америки, здобувачі вищої освіти, методика викладання, вища школа, спеціальність «Історія та археологія»

Анотація

У статті висвітлено окремі аспекти методики викладання навчальної дисципліни «Новітня історія країн Європи та Америки», яка базується на інтегруванні теоретичних знань, практичної діяльності й активної самостійної роботи здобувачів вищої освіти. Акцентовано увагу на важливості комплексного підходу в опануванні студентами навчального предмету, що є обов’язковим для вивчення в межах підготовки бакалаврів спеціальності «Історія та археологія». Репрезентовано власну методику, що передбачає поєднання різноманітних методів викладання як під час аудиторних занять, так і в процесі організації самостійної роботи студентів, яка пройшла апробацію в Черкаському державному технологічному університеті.Наголошено на необхідності активізації навчального процесу шляхом установлення діалогу між викладачем і студентами в ході лекцій і семінарів. Оптимальним способом діалогізації визнано дискусії стосовно проблемних питань, у ході яких здобувачі набувають навичок аргументації власної думки й пошуку наукових фактів на її підтвердження. Підкреслено значущість семінарських занять, підготовка до яких вимагає системного пошуку й узагальнення матеріалів, що сприяє розвитку дослідницьких якостей здобувачів. З’ясовано важливість самостійної роботи, що є одним із ключових факторів поглиблення знань, набуття фахових компетентностей щодо систематизації й структуризації інформації, формування особистої аргументованої позиції, індивідуальної пошукової діяльності. Охарактеризовано спектр вправ, призначених для самостійного виконання, серед яких – складання або заповнення таблиць, побудова логічних схем, написання есе, робота з контурними картами, укладення словників, вивчення історичних джерел, підготовка презентаційних робіт і рефератів. Наведено конкретні приклади завдань у межах теми «Міжнародне становище після Першої світової війни».

Посилання

Бойко О. Д. Методика викладання історії у вищій школі: специфіка та особливості. Психолого-педагогічні науки. 2025. № 2. С. 44–50. https://doi.org/10.31654/2663-4902-2025-PP-2-44-50

Горохівський П. І. Вивчення курсу «Методика викладання історичних дисциплін у вищій школі» : методичні рекомендації для магістрантів денної та заочної форми навчання. Умань : ПП Жовтий О., 2013. 84 с.

Горохівський П. І. Методика викладання історичних дисциплін у вищій школі : курс лекцій : навчальний посібник для магістрантів денної та заочної форми навчання. Умань : ПП Жовтий О., 2012. 256 с.

Давидюк Р. П. Методика викладання історії у вищій школі : навчальний посібник. Рівне : РДГУ, 2018. 134 с.

Маринченко Г. М. Методика викладання історії у закладі вищої освіти : навчально-методичний посібник / автор-укладач Г. М. Маринченко. Миколаїв : ОЛДІ-ПЛЮС, 2021. 292 с.

Методика викладання історії та історичних дисциплін. Словник-довідник : навчальний посібник / уклад. Л. Г. Яновська. Одеса : 2020. 100 с.

Історія, музеєзнавство та експертиза культурно-історичних цінностей : освітньо-професійна програма. Черкаси, 2024. 26 с. URL: https://drive.google.com/file/d/1J_9A8j_3yJznB3RcnrQEsHV0C-9oq6XM/view (дата звернення: 24.09.2025).

Новітня історія країн Європи та Америки : практикум з дисципліни для здобувачів освітнього ступеня «бакалавр» спеціальності «Історія та археологія» / упоряд. Ю. Ю. Ілляшенко ; М-во освіти і науки України, Черкас. держ. технол. ун-т. Черкаси : ЧДТУ, 2025. 42 с.

Терещенко Т. Новітня історія країн Західної Європи та Північної Америки (1918–1945 рр.) : навчальний посібник. Черкаси, 2025. 248 с.

Яковенко Г.Г. Методика навчання історії: навчально-методичний посібник. Харків : Видавництво ХНАДУ, 2017. 324 с.

Moncrieffe M. Emerging issues and trends in education. Educational Review. 2018. Vol. 71(3). P. 399–400. https://doi.org/10.1080/00131911.2018.1507302

Moncrieffe M. L. Teaching history and the changing nation state: transnational and intranational perspectives. Journal of Education for Teaching. 2017. Vol. 43(1). P. 124–126. https://doi.org/10.1080/02607476.2016.1272735

Wansink B., Akkerman S., Wubbels T. Topic variability and criteria in interpretational history teaching. Journal of Curriculum Studies. 2016. Vol. 49(5). Р. 640–662. https://doi.org/10.1080/00220272.2016.1238107

Wansink B., Akkerman S., Zuiker I., Wubbels T. Where Does Teaching Multiperspectivity in History Education Begin and End? An Analysis of the Uses of Temporality. Theory & Research in Social Education. 2018. Vol. 46(4). Р. 495–527. https://doi.org/10.1080/00933104.2018.1480439

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-28

Як цитувати

Ілляшенко, Ю. Ю. (2025). ТЕОРЕТИКО-ПРАКТИЧНІ АСПЕКТИ МЕТОДИКИ ВИКЛАДАННЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ «НОВІТНЯ ІСТОРІЯ КРАЇН ЄВРОПИ ТА АМЕРИКИ» ДЛЯ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТНЬОГО СТУПЕНЯ БАКАЛАВРА СПЕЦІАЛЬНОСТІ «ІСТОРІЯ ТА АРХЕОЛОГІЯ». Професійно-прикладні дидактики, (2), 99–103. https://doi.org/10.37406/2521-6449/2025-2-16

Номер

Розділ

АКТУАЛЬНІ МЕТОДИКИ – ЕФЕКТИВНА ПРАКТИКА