ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ ЦИФРОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ В МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ В УМОВАХ СУЧАСНИХ ГЛОБАЛЬНИХ ВИКЛИКІВ
DOI:
https://doi.org/10.37406/2521-6449/2025-2-8Ключові слова:
цифрова компетентність, професійна освіта, майбутні фахівці, глобальні виклики, цифрові технології, цифрова грамотність, цифрова освітаАнотація
У статті розкрито особливості формування цифрової компетентності майбутніх фахівців професійної освіти в умовах сучасних глобальних викликів. Визначено, що цифрова компетентність є інтегративним феноменом, який охоплює технічні, соціокультурні, етичні й педагогічні складники, необхідні для ефективної професійної діяльності. На основі аналізу наукових підходів, нормативних документів України та європейських моделей DigComp і DigCompEdu уточнено сутність і структуру поняття «цифрова компетентність», окреслено її багатовимірність і значущість у підготовці конкурентоспроможних випускників. Особливу увагу приділено зв’язку цифрової компетентності з модернізацією професійної освіти, адаптацією до цифрового суспільства й вимог ринку праці, а також ролі педагогів як фасилітаторів цифрового освітнього середовища.У статті представлено результати експериментального дослідження, проведеного серед студентів Карпатського національного університету імені Василя Стефаника й Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини. Отримані дані засвідчили високу усвідомленість студентами значущості цифрових навичок у майбутній професійній діяльності та підтвердили позитивні тенденції у формуванні цифрової компетентності. Виявлено, що провідними чинниками її розвитку є самостійні освітні практики, інтернет-ресурси й онлайн-курси, що підкреслює все більше значення неформальної освіти. Установлено, що цифрові технології активно використовуються для пошуку й опрацювання інформації, виконання навчальних завдань і комунікації, що свідчить про поступове розширення спектра їх застосування в освітньому середовищі.Отримані результати підтверджують необхідність системного впровадження цифрових технологій у професійну підготовку майбутніх фахівців. Підкреслено значення розвитку інформаційної грамотності, критичного й креативного мислення, культури безпечної поведінки в цифровому середовищі та готовності до адаптації освітнього процесу до швидких технологічних змін. Перспективи подальших досліджень убачаються в розробленні моделей і методик поетапного формування цифрової компетентності з урахуванням галузевої специфіки й вивченні ефективності інноваційних платформ і симуляційних технологій.
Посилання
Гаврілова Л., Топольник Я. Цифрова культура, цифрова грамотність, цифрова компетентність як сучасні освітні феномени. Інформаційні технології і засоби навчання. 2017. Том 61. № 5. С. 1–14.
Клєба А. Цифрова компетентність майбутніх учителів інформатики як складова їх професійної компетентності. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 5 «Педагогічні науки: реалії та перспективи». 2019. Вип. 72. Том 1. С. 223–226.
Ковальчук А. Розвиток цифрової компетентності майбутніх педагогів професійного навчання в умовах цифровізації. Молодь і ринок. 2023. № 11–12 (219–220). С. 148–153.
Концептуально-референтна Рамка цифрової компетентності педагогічних й науково-педагогічних працівників. 2021. URL: https://osvita.diia.gov.ua/uploads/0/2900-2629_frame_pedagogical.pdf (дата звернення: 17.09.2025).
Концепція розвитку цифрових компетентностей : Розпорядження Кабінету Міністрів України від 3 березня 2021 р. № 167-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/167-2021-%D1%80#Text (дата звернення: 17.09.2025).
Мирошниченко О. Зміст і структура цифрової компетентності майбутніх педагогів закладів вищої освіти. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2020. № 70. Т. 3. С. 119–123.
Освіта України в умовах воєнного стану : інформаційно-аналітичний збірник / за заг. ред. С. Шкарлета. Київ, 2022. 358 с.
Пригодій М. Методичні засади застосування цифрових технологій у підготовці майбутніх кваліфікованих робітників. Вісник Національної академії педагогічних наук України. 2024. Том 6. № 1. С. 1–13.
Спірін О., Овчарук О. Цифрова компетентність. Енциклопедія освіти / Нац. акад. пед. наук України. 2-ге вид., допов. та перероб. Київ : Юрінком Інтер, 2021. С. 1095–1096.
Швардак М., Іванова В. Формування цифрової компетентності майбутніх фахівців в умовах дистанційного навчання. Перспективи та інновації науки. 2025. № 7(53). С. 1053–1063.
Redecker C. European Framework for the Digital Competence of Educators : DigCompEdu. RePEc : Research Papers in Economics, 2017. URL: https://doi.org/10.2760/178382 (дата звернення: 17.09.2025).
Tovkanets O., Popova L., Ivanytska N., Kmit O. & Paska T. Innovative technologies in the development of teachersʼ professional competence. Revista Eduweb. 2024. № 18(4). Р. 49–67.
Vuorikari R., Punie Y., Carretero Gomez S., Van Den Brande G. DigComp 2.0: The Digital Competence Framework for Citizens. Update Phase 1 : the Conceptual Reference Model. EUR 27948 EN. Luxembourg : Publications Office of the European Union, 2016. URL: https://doi.org/10.2791/11517 (дата звернення: 17.09.2025).
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.







